9 comments on “Członkowie zarządów i menadżerowie polskich spółek zaczynają nerwowo wiercić się w swoich fotelach… – o ubezpieczaniu członków zarządu od administracyjnej odpowiedzialności za naruszenia prawa konkurencji

  1. An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a friend
    who has been doing a little research on this. And he actually ordered me dinner because I found it for him…
    lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanx for spending some time to discuss this topic here on
    your internet site.

  2. I have a lot of crucial vitamins and minerals.
    One of the biggest and strongest tendons in the calf due to many reasons, such as deadlifts, mass rows,
    push-ups, shoulder press, tricep extensions and weighted abs exercises.
    In such circumstances, the muscles become more and more time working on computers and laptops increasing their risk to develop repetitive-stress
    injuries.

  3. Niestety mam wrażenie, że UOKIK nie podejdzie kompleksowo do proponowanych zmian do u.o.k.k. Najpewniej zmiany obejmą jedynie wprowadzenie indywidualnej kary pieniężnej, a już o egzekucji tej kary nie będzie w zmienionej ustawie mowy. Można byłoby przynajmniej pomyśleć o zmienieniu art. 57 Kodeksu wykroczeń tak żeby wykroczeniem było nie tylko zapłacenie za skazanego grzywny ale również zapłacenie indywidualnej administracyjnej kary pieniężnej przez cudzą osobę fizyczną lub prawną.
    Dokładny projekt zmian ustawy (ustaw) nie jest jeszcze gotowy, być może zatem ktoś w UOKiK zajmie się jeszcze, rozważanym w powyższym wpisie, problemem.

  4. Moim zdaniem dyspozycją art. 296 k.k. objęty jest każdy przypadek działania/zaniechania członka zarządu, który powoduje dla spółki szkodę majątkową na warunkach opisanych w przedmiotowym przepisie. Z tego punktu widzenia, zakładając, że fakt uruchomienia polisy ubezpieczeniowej ustanowionej dla zabezpieczenia członka zarządu przed ryzykiem zapłaty przez niego kary pieniężnej stanowić będzie dla spółki szkodę w rozumieniu art. 296 k.k., przedmiotowy przepis może stanowić podstawę do złożenia zawiadomienia przez spółkę o podejrzeniu popełnienia przez członka zarządu przestępstwa z art. 296 k.k., o ile spełnione są dodatkowe przesłanki odpowiedzialności , o których mowa w art. 296 k.k.

    Co do samej koncepcji polisy jako mechanizmu, który de facto zwalnia członka zarządu z obowiązku zapłaty kary pieniężnej należy zastanowić się czy ustanowienie takiej polisy będzie wystarczającą gwarancją dla członka zarządu, że nie poniesie on konsekwencji związanych z nałożoną na niego karą. Myślę, że dużo zależeć będzie od tego jaki kształt ostatecznie przyjmie proponowana przez UOKiK nowelizacja.

    Więcej na temat odpowiedzialności karnej członków zarządu za naruszenie prawa konkurencji w poniższym wpisie:

    Odpowiedzialność karna członków zarządu za naruszenie prawa konkurencji

  5. Moim zdaniem dyspozycją art. 296 k.k. objęty jest każdy przypadek działania/zaniechania członka zarządu, który powoduje dla spółki szkodę majątkową na warunkach opisanych w przedmiotowym przepisie. Z tego punktu widzenia, zakładając, że fakt uruchomienia polisy ubezpieczeniowej ustanowionej dla zabezpieczenia członka zarządu przed ryzykiem zapłaty przez niego kary pieniężnej stanowić będzie dla spółki szkodę w rozumieniu art. 296 k.k., przedmiotowy przepis może stanowić podstawę do złożenia zawiadomienia przez spółkę o podejrzeniu popełnienia przez członka zarządu przestępstwa z art. 296 k.k., o ile spełnione są dodatkowe przesłanki odpowiedzialności , o których mowa w art. 296 k.k.

    Co do samej koncepcji polisy jako mechanizmu, który de facto zwalnia członka zarządu z obowiązku zapłaty kary pieniężnej należy zastanowić się czy ustanowienie takiej polisy będzie wystarczającą gwarancją dla członka zarządu, że nie poniesie on konsekwencji związanych z nałożoną na niego karą. Myślę, że dużo zależeć będzie od tego jaki kształt ostatecznie przyjmie proponowana przez UOKiK nowelizacja.

    Więcej na temat odpowiedzialności karnej członków zarządu za naruszenie prawa konkurencji w poniższym wpisie:

    Odpowiedzialność karna członków zarządu za naruszenie prawa konkurencji

  6. Tak gwoli ścisłości, nie wdając się w główny nurt dyskusji i sprawy dotyczące internów spółkowania: co ma prokurator do trybu prywatnoskargowego, skoro, jak już sama nazwa wskazuje, postępowanie to inicjuje skarga oskarżyciela prywatnego (a nie publicznego, którym jest m.in, prokurator)? 😉
    nie bardzo też umiem sobie wyobrazić istnienie interesu publicznego pozwalającego na włączenie się prokuratora w trybie art. 60 kpk

  7. Dziękuję za komentarz.
    Zastanawiam się, czy problem związany z korzystaniem z art. 296 k.k. w celu zwalczania, opisanej przeze mnie potencjalnej praktyki spółek i członków zarządów, nie leży jednak głębiej. Często (jeśli nie zawsze) okazać się może, że „zabezpieczenie” członków zarządów przed karą będzie leżało w interesie spółki jako takiej (a więc również jej akcjonariuszy) mimo, że spowoduje ono u spółki bezpośrednią szkodę (w postaci konieczności zapłacenia kary lub wykupienia dla członka zarządu ubezpieczenia). Zachęcanie menedżerów do angażowania spółki w antykonkurencyjne praktyki może być dla spółki bardzo opłacalne (w sytuacji, w której potencjalna kara pomnożona przez prawdopodobieństwo jej nałożenia jest niższa niż np. zyski wynikające z udziału w kartelu).
    Mój pomysł na stosowanie art. 296 polega więc nie tyle na użyciu tego przepisu do zabezpieczenia interesów akcjonariuszy ale na zapobieżeniu sytuacjom, w których przepisy o administracyjnych karach pieniężnych nakładanych przez UOKiK na osoby fizyczne zostaną pozbawione swojej prewencyjnej istoty. Dlatego w praktyce wyobrażałbym sobie nie tyle sytuację, w której prokuratura prowadzi „setki postępowań z urzędu” i szuka igły w stogu siana, co sytuację, w której UOKiK ma możliwość złożenia do prokuratury zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa w sytuacji, w której kara nałożona na osobę fizyczną zostanie spłacona przez spółkę lub przez ubezpieczyciela (a do tego niezbędna jest zmiana 296 k.k.). Przypominam jednocześnie, że w polskim prawie zapłacenie grzywny za inną osobę jest co prawda wykroczeniem, ale zapłacenie za kogoś administracyjnej kary pieniężnej już nie.

  8. Co do wniosku o ściganie z 296 k.k. mogą go też złożyć akcjonariusze czy udziałowcy spółki, a więc Ci, którzy najwięcej tracą. Sam tryb prywatnoskargowy w tym typie ułatwia pracę prokuraturze – nie musi ona proawdzić setek postępowań z urzędu, a działa wtedy, gdy, zostanie złożony wniosek, co wydaje się w tym wypadku zdecydowanie słuszną ideą.

Dodaj komentarz